Sözcük Türleri- Zamir, Sıfat, Zarf

5
Uzun zamandır elimde olmayan sebeplerden dolayı burayı biraz ihmal ettim. Bunun için sizlerden özür dileyerek konumuza giriş yapıyorum.


Evet bugünkü konumuz sözcük türlerinden zamir, sıfat ve zarf nedir, bunların farkları nedir bu konulara bakacağız öncelikle zamirlerle başlamak istiyorum çünkü sıfat ve zarf konusunu kıyaslayarak anlatmak istiyorum.


ZAMİR(ADIL): 


Zamirler yani diğer adıyla adıllar(genellikle zamir yerine adıl diye sorarlar aman dikkat yamulmayın :)) isimlerin yerine kullanılırlar. Bir cümlede zamir arıyorsanız o cümlede isim olmaması şart. İsim varsa zamir yoktur. Bu kadar basit aslında.

Örneklere bakacak olursak;


*Bugün hangi elbiseyi giyeceksin?
*Bugün hangisini giyeceksin?

Yukarıda verdiğim örnekte iki cümlede neredeyse aynı fakat ufak bir fark var. İki cümlede de altı çizili kelimelere bakın. Ne fark ettiniz? Evet haklısın. 1.cümlede isim kullanılmışken(elbise) 2.cümlede isim kullanılmamıştır. 2.cümlede isim kullanılmadığı için hangisini ismin yerini tutar ve zarf olur. Anlamadınız mı? Hadi vereceğim bu örneği de sen bul.


*Senin bilekliğin mavi benimki mor.

Zor gibi görünse de aslında çok basit. Düşün bakalım. Bu cümlede isim olması gerekirken nerede isim kullanılmamıştır. Bunu yorumda belirt. Cevabı yorumuna yazacağım. 


İstersen bir başka örnek daha vereyim. Bu örnek kolay olsun.

*Şunu yerine koyar mısın?

Bu örnekte 'şu' diye bahsettiği nesne nedir? Bu nesnenin ne olduğunun bir önemi yok asıl önemli olan bu nesneyi söylemek yerine 'şu kalemi' demek yerine '-nu' ekini kullanarak kelimeden tasarruf edilmiştir. Zaten zamirlerdeki amaç söylenmek istenen şeyi kısa yoldan söylemektir. Buna Türkçe'de az çaba yasası denir. 

Bu kadar örnek yeter. Şimdi zamir türlerine bakalım.

-Kişi Zamiri:

+Ben 
+Sen
+O(Kişi anlamı veriyorsa)
+Biz
+Siz
+Onlar(Kişi anlamı veriyorsa)


*Siz iflah olmazsınız.

Hepsine örnek vermiyorum çünkü buna örnekleri siz kendiniz verin istiyorum. Yukarıda yazdığım örnekleri kendim kafamdan uydurdum ve size konuyu pekiştirmek için yazdım. Sizde benim yazdığım örnekleri yazmak yerine kendiniz böyle örnekler uydurabilirsiniz. Böylece bilginiz daha çok pekişmiş olur.

-İşaret Zamiri:

+Bunu
+Şunu
+Onu(Kişi anlamı vermiyorsa)
+Öylesini
+Böylesini
+Ötekisi 
+Berikisi 
+Burası
+Orası
+Onları

*Böylesini hiç yemedim.


-Soru Zamiri:

+Kim
+Nerede
+Ne
+Hangisi
+Kaçıncı
+Ne kadar


*Maaşının ne kadarını aldın?

-İlgi Zamiri: 

İlgi zamiri(-ki)

*Ben daha çok Reşat Nuri'ninkini seviyorum.


-Dönüşlülük Zamiri:

+Kendi

*Kendi etti kendi buldu.

-Belgisiz Zamir:

+Hiçbirisi
+Hepsi
+Herkes
+Kimse
+Başkası
+Bazısı
+Tümü
+Birisi
+Şey
+Kimisi

*Hiçbirisi doğru değil.



Sıfat(Ön Ad):


Sıfatlar, ismin önüne gelerek ismi niteler ya da belirtir.


-Niteleme sıfatları:

'Nasıl' sorusuna cevap alabildiğinizde niteleme sıfatını bulmuş olursunuz.

-Belitme sıfatları:


》İşaret Sıfatı:  

O, bu, şu, öteki, beriki, öyle ,böyle...(-ki ve -deki ile de yapılabilir.

》Soru Sıfatı: 


Hangi, kaç, ne çeşit, kaçıncı, ne kadar,nasıl...

》Belgisiz Sıfat:

Bazı, kimi, her, biraz...


》Sayı Sıfatı:


Asıl sayı, Sıra sayı(inci), Kesir sayı, Üleştirme sayı ve Topluluk sayı olmak üzere kendi içinde ayrılıyor.



Zarf (Belirteç): 


Zarflar, fiilin önüne gelerek fiili niteler.

Zarf ve sıfatın en önemli farkı (aslında tek farkı) sıfat ismi, zarf fiili niteler. Bu kadar basit.


-Durum (Hal) Zarfı:

'Nasıl' sorusunun cevabıdır.



-Zaman Zarfı:

'Ne zaman' sorusunun cevabıdır.


-Azlık-Çokluk Zarfı:


'Ne kadar' sorusunun cevabıdır.

**'En ve daha' azlık çokluk derecelendirme zarfıdır.



-Yer-Yön Zarfı:

'Nereye' sorusunun cevabıdır.


-Soru Zarfı:

Yukarıda yazdığım zarflara sorulan sorular cümlenin içinde var ise soru zarfıdır. 







Bugünlük konumuz bu kadar. Umarım verimli bir çalışma olur. Kendinize iyi bakın. Kolay gelsin! :)


Yazar hakkinda

Benim adım Şiret Uslu.

5 yorum: